ÅPENT FORUM - Refleksjon

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down

ÅPENT FORUM - Refleksjon

Poste by EinarF on Ons 23 Mar 2011 - 13:00

Et åpent forum som dette har sine fordeler og ulemper.
Det positivt viktige er at alle som ønsker å fremme synspunkter, slipper til.
Ulempen sett fra en HMK ideologi, er at temaer ofte beveger seg bort fra "vår" interesse. Slik som for eksempel denne om "Norges peneste jeep". Det er også uheldig når kameratgjenger kupper tråder.
Mange HMK'ere lar seg engasjere. Nye synspunket dukker opp nesten hver dag, og fort blir hele skjermbildet dekket av synspumkter om en enkeltsak.
Mange med meg følger med på våre forum, og ser ofte at øvrige innlegg kommer helt i skyggen. Videre at enkelte seriøse innlegg og annonser saboteres. Det er litt kjedelig. No

Originalitet og berettigelse:
Det er ikke mange forunt å ha et orinalt historisk militært kjøretøy der absolutt alt er "riktig". Den håndfull nordmenn som har slike, har derfor all grunn til å være stolte. Enten det er Dodger, GMC'er, Harley eller andre.
Vi skal gi dem honnør for bevaringen av slike unike "skatter", enten de har æren for arbeid eller kjøp. Det viktigste for HMK'ere må være at de er her på berget og brukes, slik at vi kan beundre dem på nært hold. king

På den annen side må det aksepteres at ikke alle er like flinke eller heldige. Ei heller er det alle forunt å ha den samme kunnskapen, ferdigheten, og for den saks skyld økonomien til å få "full score" av juryen.
Husk det damer og herrer, før dere skremmer vannet av en/ei stakkars som har gjort sitt beste med sitt kjøretøy, der han/hun stiller på treff for å kjøre, lære og å treffe andre som har denne fantastiske interessen. Prøv å trekke frem det positive, og gi dem av deres kunnskap! Idea

Kjøretøyer med hele eller delvis nye/repro karosserier, bolter og gud vet hva, skal da vel ha den samme berettigelse på treff og i miljøet som øvrige medlemmer. Avgjørende må være den enkle forutsetning at kjøretøyet har et genuint militærhistorisk chassisnummer, og at det fremtrer som/tilnærmet det opprinnelige eller modifisert av det norske forsvaret(ref. formålsparagrafen til HMK).

Dette er en hobby med mange fine aspekter. Jeg har vært med i miljøet i snart 30 år, og det har vært berikende. Ikke minst har jeg truffet mange "fargeklatter", og lest innlegg fra flere av dem. Det er til tider svært morsomt. På tross av at ikke alle er helt stuerene mht. HMK's formål.

Fra min side synes det viktigere enn noen gang for oss i HMK, å fastholde vårt formål. Ved avvik på så vel kjøretøy, bekledning, våpen eller atferd, bør vi være tydelige.
På våre forum er det lov å tenke seg om før en bruker spalteplassen til å kommentere innlegg som sporer av. Kanskje best om de får dumpe stille og rolig ut av førstesiden - "som dugg for solen" Wink

"Keep'em rolling"
-Einar
MB/GPW/BANTAM/MBT farao

EinarF

Antall Innlegg : 47

Til Toppen Go down

Re: ÅPENT FORUM - Refleksjon

Poste by Sandvik on Søn 1 Mai 2011 - 23:34

Litt Kardemomme by dette, det er jo ingen seriøse annonser som har blitt sabotert, kameratgjenger som kupper har jeg heller ikke merket noe av.
Det er jo mulig at HMK har blitt for stort, og at det omfavner alt for mange fargeklatter, da tenker jeg også på toleransen overfor alle andre farger enn de militære.
Det HMK mangler mest er felles samling om grunnverdiene, nå preges det av egoisme og kremmervirksomhet. Cool

Sandvik

Antall Innlegg : 24

Til Toppen Go down

Poste by EinarF on Man 2 Mai 2011 - 21:27

Heisann Sandvik.

Takker for inlegget ditt.
Vedrørende ditt siste utsagn om grunnverdiene;
Dette var blant annet mitt budskap: "Fra min side synes det viktigere enn noen gang for oss i HMK, å fastholde vårt formål. Ved avvik på så vel kjøretøy, bekledning, våpen eller atferd, bør vi være tydelige".

HMK er en stor forening. Mange medlemmer har interesser også utover historiske militærkjøretøy. Dette gjespeiles i våre fora. Derfor; om ikke vi klarer å få til en felles samling om HMK sine grunnverdier/formål som du skriver, så kan i det minste vi være tydelige, som ønsker å fastholde disse .
Egoisme og kremmerviksomhet er en typisk del av de fleste samlermiljøer etter mine erfaringer. Både på godt og vondt.
I HMK er det heldigvis mange hjelpsomme,dugnadsvillige og hyggelige medlemmer. Det setter jeg stor pris på.

Mvh
-Einar

EinarF

Antall Innlegg : 47

Til Toppen Go down

Poste by Sponsored content Today at 19:41

Sponsored content

Til Toppen Go down

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen

- Similar topics